Oppskrift på marengsrull med blåbær

Denne kaka laget jeg i anledning farsdagen i går. Og siden den er både enkel og supergod, så egner den seg godt som festkake i romjula. Det er litt schwung over den, men uten at man trenger å bruke så mye tid på å bake når man egentlig bare vil kose seg og slappe av. 

Du trenger: 

  • 5 eggehviter
  • 2 dl sukker 
  • 1 pk kakefyll med vaniljesmak

Fyll: 

  • 3 dl kremfløte
  • 4 ss blåbærsyltetøy
  • 100 gram friske eller fryste blåbær

Slik gjør du: 

Pisk eggehvitene til de begynner å bli stive, tilsett deretter sukkeret litt etter litt. Pisk til marengsen blir stiv. Vend inn kakefyllpulveret. Bre røren over et bakepapir i langpanne. Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 20 minutter. 

Hvelv kaken over på et sukret bakepapir. Fjern bakepapiret som dekker kaken, og avkjøl under langpannen. Pisk fløten til krem, bre over kaken. Fordel syltetøy og bær over, og rull forsiktig sammen. Sett kjølig til den skal serveres. 

Når du har laget denne kaka får du fem eggeplommer til overs. De kan du bruke til å lage hjemmelaget is. Jeg pleier å lage is med daim, men i går prøvde jeg å lage is med blåbær for første gang. Tror den ble veldig god (røren smakte fantastisk!), og kan serveres til julens krumkaker, sandkaker eller kransekake – eller som den er. (Oppskriften i lenken er til fire eggeplommer. I går brukte jeg ca 4 dl kremfløte og 100 gram sukker)

Oppskriften fant jeg opprinnelig på Bakelyst.no   

4 kommentarer

Siste innlegg