Mr. Darcy + jul + meg = sant

Jeg vet ikke om julelitteratur egentlig er et ord, men for meg hører det med til førjulen og forventningene å lese noe julerelatert. I fjor ble det Mors Gaver og Christmas at Pemberley.

Jeg har foreløpig rukket over en i år også – og det er i likhet med Christmas at Pemberley en bok som spiller videre på Jane Austens klassiske Stolthet og Fordom. Stolthet og Fordom er en av mine favorittbøker, og kombinasjonen av den og jul er umulig å motstå. Årets første julebok ble derfor “A Darcy Christmas“, som er en samling med tre kortere historier som alle er relatert til tida etter Stolthet og Fordom, skrevet av tre ulike forfattere. (At ikke Jane Austen selv klarte å skrive en julebok til meg må jeg bare leve med)

Det er tre nokså ulike fortellinger. Den første er en omskriving av En julefortelling/A Christmas Carol, hvor en ulykkelig Mr. Darcy blir tvunget til å se på livet sitt med nye øyne etter å ha blitt besøkt av tre juleånder (jeg har faktisk ikke lest/sett En julefortelling, men skjønte det likevel..). Det starter med at han sitter ensom og alene i julen etter å ikke ha fridd til Elizabeth Bennet likevel… og hvordan det slutter skal jeg ikke røpe.

Den andre fortellingen handler om julen rett etter bryllupet mellom Mr.Darcy og Elizabeth. Elizabeth er høygravid, og insisterer likevel på å besøke sin søster Jane i julen. Og her dukker alle kjente og kjære figurer fra originalen opp. Det er duket for juledrama og forviklinger når alle møtes igjen. Herlig, herlig.  

Den siste fortellingen gir et glimt inn i mange av ekteparet Darcys juler gjennom et langt (og lykkelig) ekteskap, og var kanskje den av fortellingene jeg likte best fordi den også gir et innblikk i ulike juletradisjoner i England på den tida.  

Dette ble et langt innlegg. Og jeg burde kanskje hatt en Jane Austen-nerde-advarsel først. Men pytt! (Og bare å forberede dere, dere vil ikke tro hvor mange julerelaterte Stolthet-og-fordom-bøker som finnes på Amazon.co.uk. Så neste år blir det sikkert en til) 

Er det noen som har noe bra julelitteratur å anbefale meg? 

  

2 kommentarer
    1. Hei. Følger bloggen din hvert år (i alle fall de siste 2 årene). Første gang med tilbakemeld. Unntatt spørsmål om en oppskrift i fjor kanskje.
      Kan anbefale Bare mjuke pakker under treet av Levi Henriksen. Fine julenoveller.

    2. Turid: Jeg ble veldig glad for å høre fra deg, så koselig at du leser bloggen min! Og tusen takk for boktips, den skal jeg kjøpe meg (eller ønske meg til jul).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg