Julenytt fra juni

Første året jeg juleblogget var jeg veldig opptatt av julenyheter. Det er så mye som havner i avisene bare fordi det har noe med jul å gjøre. Og gøy for meg, jeg lar meg underholde. Årets, for meg, første julenyhet leste jeg 19.juni i år. Og, som så mange andre julenyheter, så handler den om juletrær.

I juni skrev altså avisen Oslo By en nokså lang sak om hvordan Oslo Kommune ønsker å slutte å sende juletrær til Rotterdam og Reykjavik (London skal fortsatt få). Ordningen, som har pågått siden 1940/1950-tallet er “både dyr, komplisert og lite miljøvennlig” ifølge kommunen. 

For Rotterdam var det greit å kutte ut treet. Men i Reykjavik ble det rabalder. 

– Det er ingen hemmelighet at en eventuell avslutning av denne ordningen ble mottatt med stor skuffelse, og som jeg har sagt før, så oppfattet vi det rabalderet som et uttrykk for at dette har vært mer populært enn vi var klar over, sier ordfører Fabian Stang til Oslo By. 

Overskriften på saken er dermed “Sender juletre til Island likevel”. En skikkelig gladsak! Jeg kan forresten røpe av Oslo allerede i 2011 vurderte å kutte ut trærne. Det kan du lese mer om i dette blogginnlegget. 

Jeg har også skrevet om alle uhellene som har rammet juletreutvekslingen mellom Trondheim og Hamburg.

Moralen i dette innlegget er: Ikke begynn en tradisjon med å gi bort juletrær.  

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg