Juleroman: Et siste trassig forsøk

Denne likte jeg! Her er det mer kaos enn kos, og mye å kjenne seg igjen i (spesielt om du har små barn/tenåringer nå). Denne er spesielt fin for alle som har (for) høye forventninger til julefeiringen (slik som meg.. kremt), for uansett hvor godt man planlegger, så blir det aldri helt som man ser for seg. Barn er barn, hund er hund, og ofte har folk i familien ulike oppfatninger av hvordan jula skal feires, og hva som skal foregå når. (Eksempel: når sønnen min heller vil game på selveste julaften enn å se Tre nøtter til Askepott med meg. Da har jeg jo lyst til å si at det IKKE ER LOV. Selv om jeg innerst inne skjønner hvorfor den dubbede klassikeren fra 1973 ikke går rett hjem hos dagens barn)

Nå prater jeg meg bort. Poenget er at jeg likte “Et siste trassig forsøk” av Kristine S. Henningsen godt, og anbefaler den til alle som vil lese en juleroman med færre klisjeer og høyere grad av realisme enn mange andre bøker innenfor sjangeren.

Gro Wick-Larsen er lei det meste førtiårene har å by på. Den framtidsløse salgsjobben i Sult Media. Gubben som har satt seg til foran TV-en. Tvillingsønnene Roald og Fridtjof – oppkalt etter de store oppdagerne – som ikke ser ut til å oppdage stort annet enn dataskjermen. Nå nærmer julen seg. Denne gangen skal de feire med svigerforeldrene på familiehytta «Kosebu». Gro gruer seg, men bestemmer seg for å gi det et siste, trassig forsøk: I år skal de ha en skikkelig Fanny og Alexander-jul! Hindringene står i kø under juledagene, med den belærende svigermoren, søsteren som er nyseparert og tvillingene som bare maser om dårlig dekning. Men så skjer det noe som ingen hadde regnet med, og som snur det meste på hodet. Et siste trassig forsøk er en julefarse med dypere undertoner – mer «feelreal» enn feelgood. En trøst for alle som har høye skuldre og enda høyere forventninger!

Juleroman 2022
Nyhet: En av årets nye julebøker, og vel verdt tida.
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg