Jeg har forsøkt å se alle julefilmene på Netflix…

… slik at det skulle bli lettere for deg å velge. Men det viste seg at oppgaven jeg hadde tatt på meg ble for stor. Vet du hvor mange julefilmer det er på Netflix, eller?? Og de siste ukene før jul, har de lagt til flere og flere titler. Så oppgaven jeg trodde jeg skulle være ferdig med i oktober, strakk seg inn i november… og desember.. og har også brukt denne kvelden, selveste lille julaften, på å se en julefilm. (Noe som betyr at jeg må pakke inn julegaver.. i natt) Og enda er jeg ikke i mål. Men, kanskje er denne lista nyttig for deg likevel. For dersom du planlegger å se film i romjula, så er det noen du bør styre unna. (Har for øvrig lovet mannen min at vi skal se Die Hard første juledag, som et plaster på såret mot alle middelmådige julefilmer han har måttet se denne førjula)

 

Kategori 1: I en klasse for seg

Har du ikke sett disse, så har du noe å glede deg til. Det er ikke uten grunn at disse regnes som skikkelige juleklassikere:

Love Actually – stjernespekket persongalleri med mange små historier som veves inn i hverandre mens det nærmer seg jul. Britisk humor, romantikk, drama – og masse julestemning.

The Holiday – ensom, britisk dame med kjekk bror bytter hus i julen med nysingel dame fra LA…. Nydelig historie og bøttevis med julestemning på den engelske landsbygda.

Kategori 2: Slett ikke verst

O jul med din glede/Christmas with the Kranks: Et ekteparet får hele nabolaget mot seg når de bestemmer seg for å droppe julefeiringen og bruke penger på et cruise i stedet. Men plutselig ringer datteren på julaften og forteller at hun kommer hjem til jul i år likevel… Gøy å se Jamie Lee Curtis i lekker julevest.

I´ll be home for Christmas: Skilt alenemor med dustete kjæreste får besøk av en far hun ikke har sett på lenge. Og en hund. Og en kjekk fyr som ikke er dustete. Jeg hadde sett så mange dårlige filmer da jeg så denne, så jeg syntes den var skikkelig fin. Men mulig det bare var fordi jeg hadde sett så mange dårlige før det…

En askepotthistorie – Juleønsket: Denne funker nettopp fordi det er en versjon av eventyret om Askepott. Utrolig kjip stemor.

Holiday in the wild: Ikke så mye jul, men veldig mye elefanter. Og elefanter er jo fine dyr! Bonus med hovedrolleinnehavere som er over 20.

Christmas Inheritance: Bortskjemt arving blir innesnødd i farens hjemby og lærer om hva om hva som egentlig betyr noe… Denne har jeg ikke sett siden i fjor, men tror jeg synes den var ålreit.

Elf: Humor om menneskebarn som vokser opp som alv på Nordpolen, og som en dag reiser til New York for å finne sin ordentlige pappa. (Denne så jeg for kort tid siden, men finner den ikke på Netflix nå)

 

Kategori 3: Helt greie

Let it snow: Ungdomsfilm med fint persongalleri.

Juleprinsen: Amerikansk journalist sniker seg inn på slottet i Aldovia for å skaffe scoop om misforstått prins… and the rest is history. Den første filmen var ålreit, de to oppfølgerne… vel.

Julekalenderen: Jente som står fast i livet arver en magisk julekalender… og ting begynner å skje. Denne var søt!

A wish for Christmas: Undervurdert, men superdyktig dame får oppfylt et juleønske – og alt forandrer seg. Hovedpersonen har veldig irriterende lip gloss, men bortsett fra det så var denne ålreit.

Holiday Rush: Rik fyr mister jobben og familien må finne ut hva jula virkelig handler om…. Litt masete, men ganske fin.

Once upon a holiday: Prinsesse fra ukjent, europeisk fjellstat prøver seg på anonym tilværelse i amerikansk storby. Møter kjekk mann og må ta et vanskelig valg.

Angel for Christmas: Hadde spart denne fordi jeg trodde den var skikkelig dust, men så var den ganske ålreit. Journalist som har mistet troen på kjærligheten får hjelp til å finne lykken av en magisk, utskåret engel som har en spennende historie. Jeg ser at den ser dust ut også når jeg beskriver den. Men havner altså sånn ca midt på treet innenfor julefilm-sjangeren.

 

Kategori 4: Nokså dårlig, men ikke så dårlig som de dårligste

Juleprinsen: A royal wedding: Jepp, journalisten og prinsen gifter seg.

Juleprinsen: Den kongelige babyen: Du kan jo gjette hva som skjer i film nummer tre….

Prinsessen og dobbeltgjengeren: Likanes baker fra USA er prikk lik prinsesse fra et land jeg ikke husker hva heter. Gjett om det blir forviklinger når de bytter plass…

 

Kategori 5: Styr unna, dette er timer du aldri får tilbake

Det er mange dårlige julefilmer der ute. Noen av dem finnes på Netflix. Den desidert dårligste finnes heldigvis ikke lenger tilgjengelig. Dessverre for oss rakk vi akkurat å se den før den forsvant.

En ridder til jul/The knight before Christmas – ridder fra Nottingham i England fra middelalderen havner på magisk vis i amerikansk småby med alt det fører med seg av forviklinger. Krisedårlig.

Christmas wedding planner: Bryllupsplanlegger planlegger sitt første bryllup, ikke uten forviklinger. Den hadde havnet ørlitt lengre opp hadde det ikke vært for den horribelt dårlige og usannsynlige slutten.

The spirit of Christmas: (finnes ikke lenger på Netflix, men styr unna hvis den dukker opp et annet sted): Travel meglerdame blir forelsket i et gjenferd som er menneske akkurat rundt jul. Kan hun hjelpe ham over til den andre siden? Og er det egentlig det han vil?

A dogwalkers Christmas: Grusom, grusom, grusom. Alt var fælt. Finnes ikke lenger på Netflix, takk og lov for det)

 

Bonus 1: Gode barnefilmer jeg har sett og anbefaler:

Christmas chronicles: Netflix-produsert i fjor, fin julefilm for hele familien med selveste Kurt Russel som julenissen. Finnes både med norsk og engelsk tale.

Snekker Andersen og Julenissen: Synes denne versjonen av det kjente eventyret er kjempefin, her har dere noe å glede dere til, hvis dere ikke alt har sett den. God, gammeldags julestemning for små og store.

Jul i Flåklypa: Hva skjer når snømaskinen faller i gale hender?

Ikke sett, men unge kilder sier de er bra: Klaus og Arthurs julegaverace

 

Bonus 2: Juleserie

Jeg har ikke fått jobbet meg gjennom juleseriene enda, men norske Hjem til jul likte jeg kjempegodt, så der har du en anbefaling fra meg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg