Jeg elsker julegaver!

Den følelsen, når enda ei venninne sier sånn “du, vi skal ikke slutte å gi hverandre julegaver i år, da…?” Den følelsen liker jeg ikke! For jeg er veldig glad i julegaver, og hvert år blir det færre og færre. Jeg har heldigvis fremdeles et par venninner som holder stand, men overraskende mange synes det er stress og lite kos. Jeg elsker julegaver! (Heldigvis har jeg mange i familien som er som meg.)

Jeg er både for å redusere forbruket, og bli mer miljøbevisst, men det må faktisk ikke gå utover julegavene. Det fordrer at vi både gir og får ting vi trenger eller ønsker oss, og dermed ville kjøpt selv dersom vi ikke fikk det i gave. Skal vi oppfylle dette, bør vi skrive ønskelister. Da er det lettere for mottaker å kjøpe noe de vet jeg blir glad for, og som dermed ikke bare blir liggende. (For det er ikke miljøvennlig)

Jeg har en ønskeliste på mobilen, og gjennom året noterer jeg meg ting der som jeg ønsker meg. Det er som regel ting jeg hadde hatt råd til å kjøpe meg selv, men som jeg heller velger å ønske meg. Mange foretrekker å kjøpe alt de har lyst på selv, akkurat når behovet eller ønsket oppstår, men jeg tror det er litt sunt å ikke alltid kjøpe alt vi vil ha umiddelbart. For meg ligger det noe fint i det å nettopp ønske seg noe, og at det å måtte vente på noe gjør at jeg setter ekstra pris på det når det dukker opp. Vi tror jo det er lurt for ungene at de ikke alltid får det de peker på med en gang de vil ha det, og jeg tror det samme gjelder for voksne.

Huset er fullt av ting, men forbruksvarer som gode håndsåper, dyr shampo jeg ikke tar meg råd til selv, bodylotion og håndkrem blir jeg alltid veldig glad for. Det samme med spiselige gaver – god lakris, te, olivenolje eller julegodt blir alltid satt pris på. Konvolutter under treet er spennende julepakker, enten det er et gavekort på blomster eller til et opphold på hotell (hint, hint!). Eller et bidrag til en veldedig organisasjon, med en hyggelig hilsen fra giver. Og bøker. Jeg klarer ikke å få dårlig samvittighet for å verken gi eller ønske meg bøker. Å kose meg med en helt ny bok i romjula, det gir julefølelse for meg. Og hvis vi slutter å kjøpe bøker, hva skal forfatterne leve av da? Og det handler ikke om hva det koster, det er ikke sånn at dyrt automatisk er bra. Jeg blir mer glad for en rimelig gave jeg ønsker meg, enn en dyr gave jeg ikke har bruk for!

Å gi bort gaver er også veldig stas! (For nå virket det på innlegget mitt som om jeg er mest opptatt av å få, men det er jeg altså ikke) Hvert år er det noen gaver som treffer litt ekstra, og gleden eller overraskelsen når jeg gir bort noe som blir satt ordentlig pris på, den vil jeg ikke være foruten. Det ligger både planlegging og omtanke i å gi bort en gave som mottaker blir glad for.

Hva er ditt forhold til julegaver? Jeg gleder meg til å se hva som ligger under treet i år! Og planen for 2021: Skaffe meg flere venner som vil utveksle gaver neste jul.

Foto: Unsplash
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg