Årets nye julebøker for barn

Jeg er veldig glad i julebøker – og synes det er så koselig å lese både selv og for ungene. Vi har noen faste vi tar frem hvert år, men det er også spennende med noen nye. Noen av årets nye julebøker har jeg fått tilsendt fra Cappelen Damm (etter å ha spurt veldig, veldig pent). Jeg kommer nok også til å kjøpe et par til ungene i julegave. Jeg skal se om jeg får laget en voksen-liste etter hvert også.

Her er årets nye julebøker for barn:

 

Adventsstjernen av Simon Stranger: Kalenderbok om flukt og hjemløshet, men også vennskapsbånd, og det å finne veien hjem. Denne har jeg tro på! Kr 329

 

Brillebjørns kalenderbok: 24 historier om Brillebjørn og juleforberedelsene hans, kr 299

 

Heldiggrisen: Denne har vi lest! Morsom historie om en fattig landsby som spleiser på en gris de kan slakte til jul. Men hva skjer når jula kommer, og alle i landsbyen er blitt glade i grisen…? Morsomme tegninger og fin historie. Både sønn (8) og datter (4) likte denne veldig godt. Kr 199 (Fått i gave fra Cappelen Damm)

 

Stjernestøv: Boken som hører til årets julekalender på NRK, kr 299

 

Rampenissen på KuToppen: Bokversjonen av filmen som går på kino nå, kr 249

 

Peppas Julepost: Med konvolutter som kan åpnes, julebrev, aktiviteter mm, kr 199

 

Snømannens jul: Artist Sondre Lerche debuterer som barnebokforfatter. Denne likte vi også! Boken handler om utenforskap, har fine illustrasjoner, og forteller en fortelling som er lett for ungene å forstå. Den slo an hos begge barna mine, og er et fint utgangspunkt for å snakke om flyktninger og inkludering. (Fått i gave fra Cappelen Damm)

 

Piken med svovelstikkene: Det klassiske (og utrolig triste!) eventyret gitt ut i ny utgave, kr 199

 

Julosaurusen og vinterheksa: Oppfølgeren til fjorårets Julosaurusen av Tom Fletcher, kr 299

 

LasseMajas Detektivbyrå: Det store strømbruddet: Julemysterium som ungene kan være med å løse, kr 229.

 

Kubbe lager verdens beste jul: Kubbes kompis Gran har ikke julestemning, og vil ikke gjøre juleting. Krise! Kr 279

 

Julefortellinger fra Astrid Lindgren: Det er egentlig et slags julehefte, men med alle de koselige julefortellingene om Pippi, Emil og Alle vi barna i Bakkebygrenda, er det bok nok for meg! Nostalgisk og klassisk. Kr 99 (Fått i gave av Cappelen Damm)

 

På ønskelisten vår står:

Peppas julepost (fordi lillesøster er stooor Peppa-fan)

Julosaurusen (Fra i fjor, men den tror jeg storebror vil like)

Rampenissen på KuToppen (Fordi Peppa-fan også er KuToppen-fan)

Adventsstjernen (fordi jeg tror den er veldig fin for voksne og…)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg