Førjulstur til London

En helg i slutten av oktober var jeg i London med min venninne Inger-Lise. Og jeg ELSKER London før jul! Butikkene er tidlig pyntet til jul, og byen er optimal for julegaveshopping. Og de har masse kake og te, som er to av mine absolutte favoritter året rundt! 

Noen anbefalinger: 

JULEBUTIKK: Både John Lewis og Selfridges har store, egne juleavdelinger åpnet fra slutten av august (!). I år som i fjor likte jeg den på John Lewis best. Det var mest jeg likte der, men det var veldig gøy å kikke på Selfridges også. Også Marks and Spencer starter jula tidlig, absolutt verdt et besøk for juleentusiaster.  

Mangler du en kule til treet? Mange farger å velge i på John Lewis. 

JULEMARKED: For noen år siden var jeg på Hyde Park Winter Wonderland. Det er åpent fra midten av november, og er et gigantisk juleaktivtetsområde i Hyde Park. Flere julemarkeder, pariserhjul, restauranter, skøytebane, show osv. MYE folk, men også mye JUL! Her kan dere lese om mitt besøk dit i 2011 (Det ser enda større ut nå!) 

AFTERNOON TEA: Ingen tur til London uten Afternoon Tea! Denne gangen ble det to runder. En på Brigits Bakery i Covent Garden, og en på Lanes of London, restauranten på Marriott-hotellet i Oxford Street. På Lanes of London hadde vi kommet over et tilbud som inkluderte free flow med prosecco, kan anbefales. Og om du ikke vil ha free flow, så bør du iallfall unne deg et lite glass bobler til kake og te. Høres litt rart ut, kanskje – men funker som ei kule! Begge stedene var bra, på hver sin måte. Det finnes så mange ulike Afternoon Tea-tilbud å velge mellom i London, men jeg har stort sett alltid vært fornøyd. 

 

SHOPPING: Her er det sikkert noen som er bedre på anbefalinger enn meg. Jeg ender nemlig veldig kjapt opp i Oxford Street. Liker også Regent Street. Og Portobello Road byr på små, rare butikker og boder med alt mulig du ikke visste at du ønsket deg (marked på lørdager). For annerledes kvalitetsgaver anbefaler jeg diverse museumsbutikker. De er store, med masse kul kunst, bøker og gaver. Prøv for eksempel butikken til National Portrait Gallery, National Gallery eller Victoria and Albert Museum. 

TE: Liker du også te i løsvekt? Britene er skikkelig gode på te, og den tradisjonsrike tebutikken Whittard of Chelsea i Regent Street er vel verdt et besøk. Julegavetips til te-, kaffe- og varm sjokoladedrikkere har de også. 

FROKOST OG LUNSJ: Hver gang jeg er i London forsøker jeg å legge inn et frokost- eller lunsjbesøk på Orangeriet på Kensington Palace. Nydelig omgivelser, et fantastisk lokale, vakkert porselen – og utsøkt mat! Anbefales! Prøv den varme vaffelen med epler, karamellsaus og kanelkrem.. like god i år som for to år siden. 

En ny oppdagelse på denne turen var kafeen Fait Maison i Gloucester Road (mulig det er en kjede, det var iallfall to filialer i Gloucester Road). Stor frokostmeny, blomstrete tekanner og en fantastisk kakedisk. Her måtte vi spise frokost to dager. Med dessert. Vil.Tilbake.Nå! 

 

Og ellers…? Gå på museum! Gå tur i Hyde Park! Gå på kino! Gå på musical! Gå på pub! Jeg blir ALDRI lei av London. Noen som blir med på tur neste høst?? 

Jeg har vært ute og reist før jul før også – sjekk JUL PÅ TUR for å lese mer. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg