Årets to juletrær

Lille julaften, og nå er det like før. Snart legger jeg ned penn, innpakningspapir og vaskeklut for i år, i romjula skal jeg ikke løfte en finger før godt utpå sjette dag jul. Og det er bare fordi vi får gjester på nyttårsaften. Det jeg ikke har rukket nå, det får jeg gjøre neste år. 

Men juletreet har vi selvfølgelig pyntet i god tid. Det er som vanlig en edelgran, det går i sølv og blått i år også, og plasseringen er nøye planlagt, tegnet inn på hustegningene med stikkontakt, nok plass – og med innsyn fra både TV-stue, spisestue og kakespisekroken vår.    

Treet er fullt av minner. De skeive nissene i glass fra Tallinn, sølvbjella fra New York, de blå porselensnissene fra Nederland, sølvnøkkelen fra året vi flyttet inn i vår første felles leilighet, de nydelige figurene fra Karen Blixens jul/Rosendahl, huset til Mummi i sølv som ble kjøpt på årets tur til Gøteborg, de klumsete julefigurene fra Julehuset i Bergen, forbokstavene våre i sølv som ble innkjøpt i forelskelsens rus for noen år tilbake, hjertet jeg fikk av mamma da hun hadde kreft – og ble frisk, ridderne jeg kjøpte i slottsbutikken da jeg jobbet på Akershus Festning. Og ballerinaen, de blå kulene, kamelen og alle de andre tingene som jeg bare synes er så utrolig vakre.    

Jeg har som noen har fått med seg ikke bare ett, men to trær. På loftstua står et falskt juletre som har vært tent siden siste helgen i november. Og fortsatt blir jeg så glad, så glad når jeg kan skru det på om morgenen når jeg står opp. 

Pynten har påfugltema, og består av instrumentspillende damer med skjørt av grønne fjær kjøpt i Tyskland, kuler i påfuglfarger i to størrelser fra Habitat (årets), gullpåfugler fra Åhlens, en stor, sort påfugl fra Sia og annen pynt jeg har samlet de siste årene, i påvente av at jeg en dag skulle pynte et påfugltre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg