Oppskrift på marvposteier

I dag har jeg laget marvposteier, som jeg synes er veldig godt. (Kalles også Mariposteier her i huset) Det er ikke så vanskelig, bare litt styr fordi det krever et par ulike operasjoner. Mitt første brett ble litt brent, men var heldigvis veldig gode likevel. Jeg sparer de peneste i fryseren til jul – og så havner det nok noen i magen denne uka. Etter å ha smakt på et par i kveld, kan jeg konkludere med at det absolutt er verdt jobben! Og tenk, vi skriver 10. november, og jeg har allerede et slag klart til jul! Husmorpoeng til meg. 

Her er oppskriften: 

Kakene lages i sandkakeformer. 

Bunn:

300 g mel

300 g smør, romtemperert

6 ss vann

 

Fyll:

250 g malte mandler

350 g siktet melis

6 stivpiskede eggehviter

 

Slik gjør du: 

Bunnen: Smuldre/bland smør i mel, rør inn vannet. Avkjøles i kjøleskap. 

Fyllet: Bland melis og mandler, rør forsiktig inn eggehvitene. 

Kjevle en bit av deigen, skjær ut en sirkler som er litt større enn formene, klem ut deigen i de små formene. Putt en stor teskje fyll i hver form. 

Stekes på 200 grader, nederst i ca 20 min. La stå litt i formene, vipp deretter over på rist. Kan fryses, men holder fint noen dager ferske også. Jeg fikk ca 30 stk av denne oppskriften.  

 

Mine erfaringer og tips: 

  • Jeg har laget marvposteier en gang før. Da smurte jeg formene, og syntes de smakte for mye smør. Nå smurte jeg ikke formene, men kakene slapp fint formen likevel. Det er jo mye smør i deigen. 
  • Jeg liker best tynn bunn og mye fyll. Av den grunn gidder jeg ikke lage kryss av deig på toppen av kakene heller. Det resulterte i at jeg fikk endel bunn til overs, men den kan fryses og brukes til noe annet. Det er ikke sukker i den, så min skal bli ost- og skinkepai til middag i morgen. 
  • Jeg fulgte steketid og temperatur, men mine første ble litt brent. Følg derfor godt med, ovner er jo forskjellige. (Men var redd for å ta dem ut for tidlig, for jeg vil jo ikke at de skal bli rå inni heller..)  

 Lykke til – og nam! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg