Julestemning i oktober

Å male vinduer ute i sterk vind sånn som jeg har gjort i dag, gir lite julestemning. Derfor har jeg kompensert med årets første kopp med gløgg! Flaska var fra i fjor, og det smakte fortreffelig. Her er ti andre ting som gir meg julestemning så tidlig i “sesongen”:

  1. Årets første snøfall, som her på Harestua kom 16.oktober. Alltid magisk! 
  2. Julemusikk. Begynte for noen uker siden (galskap vil noen si.. men etter at jeg en gang møtte en mann som hørte på julemusikk på flyet til Bergen midt på sommeren, tenker jeg at alt er lov) 
  3. Klementiner. Lukten, smaken og de gule fingrene = julestemning. 
  4. Julereklame. Er det noen som også er tidlig ute, så er det handelsstanden. Jeg koser meg med reklame fra Panduro, Kitch`n og andre som også begynner jula tidlig.
  5. Julemagasiner. Ok, så er det litt pinlig å kjøpe dem tidlig i oktober når de kommer i salg (jeg forsøker å snike dem litt sånn tilfeldig under andre varer jeg har kjøpt), men det er jo så kos å lese dem. Sovende sønn, varm te i koppen, ullteppe og ferske julemagasiner – det er ekte førjulslykke!
  6. Planlegging. Førjulstida må planlegges. Billetter til de beste julekonsertene forsvinner fort, så allerede i september bør man egentlig begynne å tenke på hva man har lyst til å få med seg av juleunderholdning. Og når skal man invitere på juleselskap? Siden vi vil at alle vi inviterer skal komme, må vi jo være tidlig ute med invitasjonene. Det gir meg god julestemning å se at kalenderen for desember fylles med hyggelige planer. Så mye å glede seg til! 
  7. Venner som også er glad i jula. For en julefreak gjelder det å omgi seg med andre som også gleder seg like mye til jul. Stadig tikker det inn snapper med temaene julebrus, pepperkaker, årets første julegaveinnkjøp, snø på hytta og så videre. 10 sekunders julestemning – jeg elsker det! 
  8. Kjøpepepperkaker. Jeg spiser det bare på jobb – men lite slår to pepperkaker og en kopp te når blodsukkeret synker etter lunsj. 
  9. Barnebøker og barnefilmer om jul. Jeg er ikke sånn superbegeistret for Peppa Gris, men sønnen elsker filmen hvor Peppa feirer jul, og det gjør jo egentlig jeg også… (sånn i all hemmelighet) 
  10. Nytt julestæsj. Selv om jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal kjøpe så mye nytt i år (har nemlig funnet ut at jeg har ganske mye fra før..), så blir det jo noe. Butikkene klarer jo å lage noe nytt jeg har lyst på hvert år! Men å kikke er helt gratis. (Den nye adventsstaken jeg har bestilt meg, var dessverre ikke det…) Og hvem er det egentlig jeg prøver å lure.. jeg har jo nytt hus i år!?  

Hva er det som gir deg julestemning nå? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg