Om juletrær

I dag er et nytt stykke juletrehistorie skrevet. Jonas (3,5 mnd) har vært med på sin første juletrehandel. Måtte det blir mange, mange flere!

Når juletreet skal handles, da ER det virkelig snart jul. Vårt juletre er nå kjøpt, og står i en bøtte vann i boden. Jeg er egentlig litt spent på hvordan det ser ut, for det var så kaldt da vi kjøpte det at det krøllet seg oppover. Men det så veldig lovende ut… Lørdag kommer familie på pinnekjøttkalas hjemme hos oss, og da må juletreet være klart. Jeg liker å pynte treet tidlig, for da kan jeg kose meg med det lenge. I romjula er vi jo mye på farten, men på denne måten får vi større glede av juletreet. Dessuten lukter det så godt!

Jeg har vært med og handlet en del juletrær i mitt liv. Jeg synes det er koselig at hele familien reiser for å kjøpe juletre sammen, og nå synes jeg det er fint å gjøre det med samboeren min. Også da jeg delte leilighet med ei venninne i studietida, var det alltid stas å kjøpe juletre, selv om noen nok synes det var bortkastede penger å bruke studielånet på juletre. Det syntes heldigvis ikke vi!  

Edelgran er tingen her i huset, siden det er det jeg er vant til hjemmefra. Tradisjonen begynte visstnok før jeg ble født. En jul da min storesøster var ganske liten, kom pappa hjem med et juletre han hadde hogget selv sammen med sin svigerfar. Det hadde vært mye snø, en vanskelig jobb – og resultatet ble ifølge historien et av verdens styggeste juletrær. Da storesøster så på treet og sa: “Pappa, skal vi ha det treet der?”, forsvant treet ganske fort over verandarekkverket og ned i skråningen. Og slik kom dermed familiens første dyre og elegante edelgran over dørstokken hos oss.

Jeg er ofte skeptisk til nye ting (hvorfor endre det som funker?), og husker jeg var superskeptisk da mamma ville bytte fra tradisjonell englehår-kurver-flagg-og-glitter pynt til pynt i gull og rødt. Det endte med at jeg fikk mast meg til et eget juletre i TV-stua med den gamle pynten på. Året etter ble det bare ett tre, for jeg så jo selvfølgelig hvor nydelig det nye treet ble, og hadde ikke noe ønske om å gå tilbake.  

Dette ble et langt innlegg om juletrær. Men juletrær er noe av det mest julete som finnes. Vi har ikke så god plass i leiligheten, og jeg pynter egentlig ikke så mye til jul. Men det trenger jeg heller ikke – for med juletre i hus, da blir det jul uansett!  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg