Tredje søndag i advent

Tre lys er tent i adventsstaken. Vi har kjøpt juletre (som står i boden og aklimatiserer seg), og jeg har bakt “skjærereder” etter en oppskrift jeg fant i Hjemmet. Nå skal jeg snart se Nissene over skog og hei, og jeg har også planer om å skrive et par julekort før kvelden er omme. Og siden det snør ute, tror jeg jammen meg jeg skal varme litt gløgg også. Sa jeg at jeg elsker desember!?

Oppskrift på skjærereder

4 eggehviter

1/2 ts bakepulver

4 dl sukker

100 g lys kokesjokolade

100 g mandler

Pisk eggehvitene stive. Bland bakepulver og sukker, og pisk det inn i eggehvitene. Hakk sjokolade og mandler, rør inn. Sett runde kaker på en stekeplate dekket med bakepapir. Stekes i midten ved 175 grader i 10 minutter, deretter 50 minutter på 150 grader. Oppbevares i en tett boks.

Oppskriften sa det skulle bli 20 stk, jeg fikk 29 store kaker. Steketiden er lang, men selve røra går veldig fort å mikse sammen. Og de smakte veldig godt – marengs med sprø mandler og god sjokolade. Hvem sier at de syv slagene må være de som moren din laget? Ikke jeg!      

PS: Har ikke peiling hvorfor de to brettene jeg laget ser så ulike ut. Mulig ovnen var varmere på runde to. Måtte selvfølgelig teste – men det viste seg at de stygge og sprukne smaker like godt som de pene. Utseendet betyr ikke alt, heldigvis.   

 

2 kommentarer
    1. Visst är det så att utsidan inte spelar någon roll – huvudsaken är att man är god. 😀
      Härligt för dig att det snöra. Här i Södermanland är det kallt men barmark…fast glöggen värmer gott ändå. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg