Om å pusse sølv

På morgenmøtet på jobb en dag i forrige uke, snakket vi om å pusse sølv. Og da var det flere som sa “hæ, hvem er det som har sølvtøy, egentlig?” Jeg lo litt forsiktig med, men det er på tide å stå fram: Jeg heter Mari – og jeg har nettopp pusset sølvet mitt til jul.

Jeg var ikke så gammel da jeg fikk min første sølvskje. Naboene hjemme eier en gullsmed-forretning, og dermed var jeg og søster´n så heldige å få en sølvskje, og senere kakegafler, hver jul og bursdag fra nabojenta. Jeg skal ikke lyve, jeg synes det var en utrolig kjedelig gave. Tror jeg etterhvert klarte å komme med et så dårlig skjult hint om akkurat det, at jeg i et par år fikk noe annet. Men siden jeg tydelig ikke visste mitt eget beste, er det bra for meg at de begynte å gi meg sølv igjen.

Jeg kan med hånden på hjertet si at de gavene er blant svært få av barndommens jule- og bursdagsgaver jeg fremdeles har, og har glede av. (Har også et sengesett med Sesam Stasjon-trykk jeg fikk til jul en gang som fremdeles er med meg i livet – det brukes stort sett bare når min gode venninne Elisabeth er på overnattingsbesøk. De matchende gardinene med Max Mekker, Alfa og Bjarne på, har dog lenge fått hvile i fred.)  

Men tilbake til sølvet. Det var en verdifull, varig og flott julegave jeg nå er veldig glad for. Nå får jeg sølv av mamma og bestefar, litt hvert år. Men selv om jeg setter 1000 ganger mer pris på det nå enn da jeg var seks, så har jeg ikke klart å pusse det før nå… Det betyr i praksis, at jeg aldri har brukt skjeene og gaflene mine, fordi de har vært helt blåsvarte av tidens tann.      

Jeg kjøpte sølvpuss til julen i fjor – og i år har jeg jammen brukt det også! Og siden jeg er en av dem som best liker å gjøre husarbeid når det synes etterpå, var pussingen en takknemlig oppgave. Ingen tvil om forskjellen! Dermed kan jeg, omtrent 20 juler etter at jeg fikk min første skje, og etter å ha fraktet sølvtøyet mitt fra Lunner til Bjølsen, til studentby, hjem igjen til mamma og til Bjølsen på nytt – og til slutt til Sagene – bruke sølvskjeer til jul.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg