Når en pepperkakebaker….

Jeg og storesøster er hjemme på Hadeland for å lage pepperkaker og marsipan med mamma. Kvelden i dag har gått med til pepperkakene. Jeg samler pepperkakeformer, og det er ekstra gøy å lage med de nye formene. (Selv om jeg får dårlig samvittighet for de gamle formene, slik at jeg må lage noen hjerter, halvmåneder etc allikevel.) Vi er enige om at årets pepperkaker ble ekstra gode. Skikkelig karamellsmak, og medgjørlig deig.

 

Her er oppskriften:

  • 150 gram smør
  • 1 dl sirup – lys/mørk
  • 2 dl sukker
  • 6 dl hvetemel
  • 1 dl kremfløte
  • 1/2 ts nellik
  • 1/2 ts ingefær
  • 1/2 ts pepper
  • 2 ts kanel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 dl hvetemel til utbaking neste dag

Bland sirup, sukker og smør i en kjele. Varm opp til sukkeret er smeltet. Ta kjelen av platen, og avkjøl blandingen. Rør inn fløten. Bland det tørre, rør inn. Bland godt. La stå kjølig over natta. Stekes ved 175-180 grader, midt i ovnen, 8-10 minutter.  Mamma lager alltid dobbel porsjon, det er nok til oss tre. Til en husholdning holder det nok med en porsjon.


Verdens fineste engel. Fikk til jul i fjor av kjæresten til mamma.  


Rex


 Her kommer mummi!!

Jeg benytter anledningen til å foreta en aldri så liten opptelling og kategorisering av mine elskede pepperkakeformer. Her er skrytelista:  

De tradisjonelle: Mann og kone, juletrær, tre ulike engler, hjerter, stjerner, sirkel og halvmåne, 

Norske husdyr: Gris, sau i to størrelser, bukk, katt, labrador, hest og kanin 

Norsk natur, flora og fauna: Elg i to forskjellige utgaver, blomst, snegle, eple, sommerfugl, and, kylling, bjørn, rev, isbjørn, ekorn og pinnsvin

Mer eksotiske dyr, inkludert havdyr: Pingvin, kenguru, giraff, elefant, delfin, koala, kamel i to størrelser, fisk, sjøhest, løve og krokodille.

Utdøende dyr: Tre ulike dinosaurer (visste du at det var dinosaurer tilstede ved Jesu fødsel? Se Jul med Mr. Bean)

Vinter:  Snømann og snøkrystall

Kjøretøy: Lastebil, boble og fly

For Berlin-elskere: Trafikklysmenn fra Øst-Berlin

Til kjæresten: Cola-flaske

Barnevennlig: Mummi, Mikke Mus og bamse

Og helt til slutt… en puslespillbit, omrisset av en fot, en bjelle og et hus.

Det ble 73 stk, med stort og smått. Noen er like da, er ikke alltid så lett å huske hva man har ;o) Har også sett flere jeg ønsker meg som jeg ennå ikke har fått tak i. Skulle gjerne hatt nisse, julepakke, julestrømpe, prinsesse og slott for å nevne noe. Rop hvis dere finner!  

 

6 kommentarer

Siste innlegg