Jul på Akershus Slott

I morgen, lørdag, åpner Jul på Akershus Slott. De neste tre helgene er slottet pyntet til jul, og åpent for publikum. Masse koselig som skjer for både unge og gamle. Hvis jeg skal fremheve noe spesielt, må det være de tre trærne jeg har pyntet… Sånn helt objektivt, altså. ;o) Torsdag hadde jeg og Anette nemlig gleden av å pynte hele tre juletrær. Vi er så drevne nå at vi vurderer å starte vår egen bedrift; vipynterditttre.no. Hadde vært noe! Merket dog at kreativiteten avtok noe utover dagen. Heldigvis begynte vi med det største. Jeg satte på tre sett julelys på et 3-4 meter høyt tre helt alene, ble helt rørt over egen innsats, og begynte nesten å tro at vi damer kan klare oss uten menn i verden. Deretter fikk jeg hjelp, og det var bra, for det tok tid å pynte det gigantiske treet. (Dessuten hadde jeg ikke fått festa stjerna i toppen fordi jeg ikke turde stå øverst på gardintrappa) Det neste var heldigvis mindre. Det siste treet står i kirka, og da var vi litt leie, men til vår store glede var det bare en lysslynge og to typer pynt som skulle på. Så vi fiksa den biffen og, uten å rive ned hverken lysekroner eller kongebalkonger. Såvidt. Treet i kirka er pyntet med sølvkuler, og lilla sløyfer. Sløyfene byttes med røde på julaften, og er faktisk veldig fint i sin enkelhet. (Igjen helt objektivt, altså!) Føler meg for øvrig utrolig priviligert som får betalt for å pynte juletrær på et slott.

Informasjon om Jul på Akershus finner du på www.akershusslott.no Det skal være et program der, men hver helg er det eventyrlesing, juleverksted for barna, gudstjeneste/åpen kirke, kafé og butikk. I helgen er det slottsnarr for barna (var ekstremt populært i fjor) og musikalske julekuler i slottskirken. Andre helgen byr vi på marionetteteater, musikalske julekuler, og visning av Reisen til Julestjernen med påfølgende omvisning de stedene på slottet og festningen som er med i filmen. (Søndag). I fjor var det jeg som hadde omvisningen, men er ikke sikker på om jeg skal ha den i år. Anbefaler uansett omvisningen, hvor vi blant annet viser fram kjolen til Sonja/Gulltopp, porten inn til landsbyen og fangehullet til Sonja. Siste helgen før jul er det middelalderforestilling på slottet. Jeg jobber andre helgen, og siste søndagen, dersom noen vil benytte anledningen til å hilse på.

Legger ved et bilde jeg har lånt av Forsvaret, samt noen jeg tok under pyntinga torsdag.       

Håper dere tar turen!!
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg