Julehuset i Bergen

Noen steder i Norge er det jul hele året. Lørdag trosset jeg regn og vind for å besøke Julehuset på Bryggen i Bergen. Jeg forsøker å stikke innom hver gang jeg er i byen, og nå som det nesten nærmer seg jul, hadde jeg faktisk selskap av flere andre nordmenn (om sommeren er det stort sett utenlandske turister. Wonder why.)

Julehuset består av to etasjer jul (bare én om sommeren, da er førsteetasjen viet temaet “elg”) Prisene er litt stive, men det er definitivt noe for enhver smak. De har stort utvalg av store glasskuler (bla en av salgssuksessene på Akershus Slott før vi ble utsolgt – en jultrekule med norsk flagg og kart over Norge, veldig stilig. Not so much.) Butikken har også mange ulike pepperkakeformer, til min store glede siden jeg samler. Nisser er representert i alle mulige utgaver, og siden butikken ligger i Bergens turistghetto, er også julevariasjoner over temaet elg hjertelig til stede.

Åpningstider nå om vinteren er mandag-fredag 9-17, lørdag 9-16. (De har åpent lenger om sommeren, DERSOM noen skulle være interessert.. Da kan man til og med handle julevarer på søndager…)

Og jeg kom selvfølgelig ikke helt tomhent ut derfra. En glassengel, to pepperkakeformer (et hus og en liten sau) og en rød kakeboks med… elger på. Ja til juleelger!!! (Viste akkurat den nye kakeboksen min til svigermor, og fikk den responsen jeg håpet på. Så får heller kjæresten fortsette å riste litt på hodet av meg!)       

(Og jeg innser at bildene er ganske dårlige. Men det var skikkelig flaut å ta bilder inne i butikken, derfor var jeg ikke så opptatt av bildekvaliteten. Det skal legges til at kjæresten synes det var enda flauere. Tror ikke det var tilfeldig at han forsvant i andre enden av butikken hver gang jeg rotet rundt i veska etter kameraet…)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg