Julekonsert = julestemning. En guide til årets julekonserter.

Julekonserter hører med til førjula. Helst skulle jeg vært på julekonsert hver kveld i desember, men det har jeg jo hverken tid eller penger til. (Dessuten er det mulig det hadde gjort noe med hodet å bare høre salmer, orgel og triangel en hel måned) Her følger en liten (subjektiv) guide til noen av årets julekonserter:

Disse julekonsertene er allerede bankers for min del:

Vestre Aker Kammerkor, Hellige Natt, Vestre Aker Kirke, 12. desember, 17.00 og 20.00. Billetter kan bestilles på [email protected]   Her vet jeg ikke hva jeg skal forvente, skal dit siden to venninner synger i koret. Men tror de er veldig flinke, og jul og kirke er jo aldri helt feil sammen. Ryktene sier at de synger både kjente og ukjente julesanger.

Jul med Carola. Folketeatret i Oslo 14.desember, 18.00. Billetter hos Billettservice.no. Tipper det blir gladkristenhet, mye deling av følelser, kor, stemmevolum og gospelstemning. Har flere konserter rundt om i landet for de som ikke bor i Oslo.

Julekonsert med Kordial og Lunner Kammerkor i Lunner Kirke 19.desember, klokka 18.00 og 21.00 (tror jeg) Det er en årlig tradisjon for deler av familien, som jeg nødig går glipp av. Billettbestillingen skjer per telefon, (annonseres som regel i lokalavisen ei uke før), og det er om å gjøre å henge på telefonen for å få billetter til det tidspunktet man ønsker seg. Men konserten er av høy kvalitet, og anbefales i høyeste grad til andre julefreaks.

Disse konsertene drar jeg gjerne på, avhengig av at jeg har penger til billetten, og selskap på konserten. Det er lov å melde seg! (Selv om jeg faktisk har vært på julekonsert helt alene før. Litt rart og litt fint. Bedre enn å være på kino alene, har prøvd det og. Selv om jeg har venner, altså)  Men uansett:

Oslo Gospel Choir, En stjerne Skinner i Natt, Oslo Konserthus, 17.12 og 22.12. Billetter via billettservice eller Konserthuset. Her pleier pappa å spandere, så jeg kan jo håpe han leser dette og tar et hint. Kanskje om jeg sender link, og setter dette med uthevet skrift. Hm…

Arve Tellefsen og Nidarosdomens Guttekor, Stille Natt, Frogner Kirke fredag 10.12 og lørdag 11.12. Billetter på Billettservice eller Posten.  Har vært på denne to ganger tidligere, og kan trygt anbefales! Ikke minst er Tellefsen veldig god til å spille fiolin, men det er fantastisk å høre de lyse guttestemmene synge så rent, pent og julete! Før konserten løper de rundt i hettegensere og ser ut som helt vanlige ADHD-kids, men så fort de får på seg den lilla kappen, blir de til englegutter med nydelige stemmer. Sukk. Anbefaler også lett juleplatene Tellefsen og koret har gitt ut sammen. Drømmen er for øvrig å høre denne konserten i Nidarosdomen siste helga før jul, men det har liksom aldri passet. Kanskje neste år.

–  Ole Edvard Antonsen og Sølvguttene, Frogner Kirke 08.12, 19.30. Billettservice. Tenker dette blir litt som konserten over, bare med trompet istedenfor fiolin. Korgutter fra Oslo må jo høres omtrent ut som korgutter fra Trøndelag? Flere steder/datoer.

– Ingunn Ekern skal ha julekonserter med søster, kusiner og kjæreste både i Oslo og andre steder (Hvis jeg har forstått det riktig) Datoene er ikke riktig bestemt ennå, men legges sikkert ut på  http://astridogingunn.wordpress.com/ etterhvert! Julekonserter er veldig fint, og vi var tross alt i Ungdommens Fylkesting i Oppland sammen for sånn omtrent… åtte år siden. Grunn nok til å dra på julekonserten hennes, spør du meg! Gå til MySpace for å lytte.

Bugge Wesseltoft, Its snowing on my piano, 4.12, Konserthuset. Var på denne i fjor, skulle gjerne vært der igjen, men er opptatt den kvelden. Anbefaler juleplaten med samme navn, perfekt til stearinlys og en kopp te. Wesseltoft er jazzmusiker, og han tolker julesanger på helt egen måte på denne plata. Jeg synes det er balsam for sjelen, kjæresten til mamma holdt på å rive av seg håret i kjedsomhet på konserten. Så det passer nok ikke for alle…

Og ellers kan førjulen by på: (Kan sikkert overtales, om noen vil dra)

– Rein Alexander og Martin Enger Holm, Julenatt, diverse datoer/steder

Silje Nergaard, 14.12, Konserthuset

– Mariann Aas Hansen, Tor Endresen, Rune Larsen og Torstein Sødal, Stille Natt, hellige natt, diverse datoer/steder

Helene Bøksle, 19.12, Herr Nilsen

Solveig Slettahjell og Tord Gustavsen, 12. og 19.12, 20.30, Kulturkirken Jacob

Har egentlig ikke noen særlig tradisjon for juleteater, selv om jeg har vært på Putti Plutti Pott en gang. Men i år kunne jeg tenke meg å se Reisen til Julestjernen eller Fanny og Alexander på Nationalteatret dersom jeg får sjansen. (www.nationaltheatret.no) Får se om det blir noe av!

Og helt til slutt, en konsert jeg IKKE trenger å få med meg:

– Alexander Rybak med storband og gjesteartister, “Swinging home for Christmas!”. Så juledesperat er jeg faktisk ikke.  

Flere konserter som bør med på listene?

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Gratulerer med førjulsblogg, Mari! Jeg skal følge bloggen din i førjulstiden i tykt og tynt. Guiden din var særdeles oversiktlig, informativ og fin – konserten jeg har høyest forventninger til er konserten 12. desember med Vestre Aker kammerkor. Har jo hørt så mange go’ord om den, og alltid morsomt når det er kjente som er i vinden!

    2. Henriette: Takk, takk. Og du er godt i gang med å bygge meg opp til fremtidige arbeidsgivere sånn som vi snakket om! Det er fint. Satser på at konserten den 12. blir fin. Må jo støtte opp når vi har syngedamer i staben!

    3. Hehe, du har forstått det helt riktig! 🙂 Vi er seks musikere i alderen 20-29 år som lager julekonsert i år: Magnus Bugge (aka samboer’n#, Maria, Hilde og Kristin Brabrand #aka the cousins#, Astrid Ekern #søstra mi:P# og meg. Besetning: Fire- fem på vokal, ei knallflink dame på flygel,orgel, gitar osv og Magnus på vibrafon og annen perk. Det blir fint og nytt og Sufjan Stevens-inspirert og julestemning for alle penga!
      Vi opererer forresten med studentpris: 50 spenn.
      Kom på konsert!
      – Lørdag 18./ søndag 19. desember i Oslo #sannsynligvis lørdag 18. desember i Vestre Aker kirke eller så blir det på Musikkhøgskolen) Skal skrive her når det er bestemt jeg, Mari, Ungdommens fylkesting.
      – Mandag 20. desember i Skårer kirke, Lørenskog
      – 3. juledag i Biri kirke.
      Oh yeah! Velkommen 😀
      Trykk liker på gruppa astrid & ingunn på fjesbook så får dere oppdatert info.
      Saklig klem fra eks-politikeren Ingunn.

    4. Jul + Marimor = sant. Veldig koselig tanke med juleblogg, skal følge med og glede meg til jul sammen med deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg