Det er lov å glede seg til jul!

Det er lov til å glede seg til jul allerede i slutten av oktober. Men julegleden har en litt annen form nå, når det fremdeles er ganske lenge til jul. Til og med en julefreak legger noen bånd på seg så tidlig. Hva er lov, spør jeg meg selv, og har laget følgende liste:

– Det er lov å drikke te som lukter jul. Hvis du synes at det blir litt drøyt å drikke julete allerede, er Twinnings Voyage Indian Chai og Twinnings Apple, Cinnamon & Raisin veldig gode alternativer. De selges hele året, men smaker tilfeldigvis veldig julete.

– Det er lov å begynne med julegavene. Fordi: 1) Jeg er mindre stressa, kan bruke tid på å finne riktige gaver, og unngår kanskje å kjøpe dyrere gaver enn planlagt bare fordi jeg MÅ HA GAVE TIL BESTEFAR NÅ! 2) Dersom jeg er ferdig med de fleste gavene i slutten av november, har jeg dessuten hele desember på å gjøre koselige juleting (fungerer dog sjelden slik i praksis) 3) Jeg har som mål å unngå Oslo sentrum i dagene rett før jul. Stappfulle busser, unger som hyler, damer med 10 bæreposer i hver arm, samt å selv være svett, varm, sulten og sint i køen på Platekompaniet mens jeg forsøker å se hvilken av de 50 meter lange køene som går bittelitt fortere enn de andre, bør unngås for enhver pris. 4) Jeg har ved en sjelden anledning forsøkt meg på å lage julegaver selv. Sjansen for at man rekker å bli ferdig, er mye større dersom man begynner i god tid. For noen år siden gikk jeg glipp av julegudstjenesten fordi jeg måtte sy ferdig duken til bestemor og bestefar. (Duken ble heldigvis brukt masse) 5) Jeg er student. Da er det fint å spre utgiftene litt utover høsten.

– Vi trenger c-vitaminer. Clementiner er godt og sunt, og bør dermed spises både for helsa og smakens skyld. At man får julestemning while doing it er jo bare en heldig bivirkning. (Pass dog litt på inntaket. Clementiner er blodfortynnende, og jeg husker en jul jeg spiste ti stykker på rappen, og begynte å blø neseblod. Negativ bivirkning. Det er mange år siden jeg opplevde dette sist, så det er mulig jeg selv har trukket slutningen mange clementiner=neseblod)      

– Bestille billetter til julekonserter. Hvis ikke blir det utsolgt. Enkelt og greit.

– Invitere til juleselskap. Dersom du vil at alle skal komme, er det en fordel å invitere tidlig, siden det er mye som skjer i desember. Selv har jeg planer om å presse 15 stykker rundt bordet 18.desember, selv om det innebærer at folk må sitte med albuene limt inntil kroppen når de spiser og at alle 14 må reise seg når en skal på do.

– Noen butikker har begynt med julepynt. Hvis det er noe du har veldig lyst på, er det lov å kjøpe det nå, for tenk om det blir utsolgt! Dersom du gjør det etter at det er blitt mørkt føles det mer juleaktig.      

– Bestille en førjulstur. Mange byer er ekstra koselige rett før jul, samt at det er gøy å handle julegaver i utlandet. From the top of my head: Tallinn, London, København, Gøteborg, Salzburg og Praha.

Mer som er lov selv om det bare er slutten av oktober?

 

2 kommentarer
    1. Brodere ferdig julekalenderen! Den skal jeg sette på lista mi i hvert fall. I år igjen. Det blir det alltid god julestemning av. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg