10 ting du heller kan se på enn Kvelden før kvelden

Julebloggen er blitt politisk. Jeg har nemlig behov for å formidle at jeg i år ikke skal se Kvelden før Kvelden på NRK som jeg pleier. Jeg klarer ikke å akseptere at de bruker en programleder som har gjort det så mye vanskeligere for folk å varsle om trakassering, overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet. Og det får jeg rett og slett ikke særlig mye julestemning av.

Men, siden dette egentlig er en koseblogg, skal jeg ikke være mindre raus enn at jeg gir deg ti andre forslag til ting du heller kan se lille julaften i år.

1. Grevinnen og hovmesteren finnes på DVD. (Koster akkurat nå 69.30 på Platekompaniet – og da kan du se den så mange ganger du vil, og NÅR du vil)

2. Hva med å sette stemningen med en klassisk julefilm som Hjemme Alene, Love Actually, Die hard, The Holiday eller Hjelp, det er juleferie?

3. Kvelden før kvelden pleier å inneholde mye fin musikk. Men det finner du andre steder også. Prøv en julekonsert fra arkivet til NRK. Du kan velge mellom konserter med Kringkastingsorkesteret, eller julekonserter med Kurt Nilsen, Adam Douglas, Bugge Wesseltoft og mange flere.

4. Er det noen som ser noe annet enn NRK lille julaften? Kanskje TV2 har noe hyggelig det går an å se på?

5. Kjør retro-kveld. Alle episodene av Jul i Skomakergata ligger ute, og NRK kan også by på en julekonsert fra Konserthuset spilt inn i 1989, og ti episoder med julehygge med Maj Britt Andersen og Trond Brenne fra 1987.

6. Er det matinnslagene du kommer til å savne mest, så kan du jo se programmet “Julebakst” fra 2014, 2015 eller 2016.

7. Eller hva med en dokumentar? Jul på sjokoladefabrikken ligger på NRK. Kanskje lille julaften er kvelden for å få svar på hvordan julekonfekt lages?

8. Se på bilder. Bruk kvelden til å minnes tidligere juler.

9. Hva med å se på hverandre? Det går an å runde av førjulstida med en hyggelig samtale med de andre som bor sammen med deg. Du kan også se ned i et julehefte eller en god bok, hvis det frister mer.

10. Klarer du deg på ingen måte uten Kvelden før kvelden? Da kan jeg anbefale å se sendingen fra lille julaften 2015. Ingrid Gjessing Linhave og Atle Pettersen var programledere, Wenche Myhre, Leo Ajkic og Odd Norstoga var blant de som kom på besøk, ribba ble stekt – og grevinnen og hovmesteren dukket nok også opp.

Sånn, det var det. I morgen blir det ikke politikk på bloggen. Da skal jeg nemlig avsløre at jeg endelig har klart å finne et juleservise jeg ønsker meg….

Foto fra Unsplash
2 kommentarer
    1. Dette er en fin blogg, og jeg er et julemenneske over gjennomsnittet. Jeg synes rett og slett julen er magisk, kanskje fordi jeg er et “julebarn” selv,- født på Lille Julaften.
      Dessverre blir mitt forhold til denne bloggen kortvarig, og det er på grunn av din oppfordring til å boikotte “Kvelden før kvelden”, pga en programleder du ikke aksepterer. En ting er å stå for en egen mening når det gjelder deg selv, det gjør jo faktisk jeg når jeg snur din fine blogg ryggen; noe helt annet er å oppfordre andre til å gjøre det samme. Det synes jeg er uakseptabelt. Dessuten er julen en tid for fred og brobygging.
      Ønsker deg en god jul, lykke til videre med bloggen.
      Med hilsen Toril

      1. Hei! Takk for innspillet, Toril! Så fint at innlegget mitt skapte et engasjement hos deg. Jeg er over gjennomsnittet glad i jul og julefeiring, men jeg er også opptatt av likestilling, politikk og kvinners rettigheter, og behandlingen og omtalen varslerne har fått engasjerer meg veldig. Jeg synes ikke valget av programleder for Kvelden før Kveldens er forenlig med “fred og brobygging”, der har hun på ingen måte gått foran med noe godt eksempel. Jeg kunne selvfølgelig holdt meningen min for meg selv, men det er jeg ganske dårlig på 😉 God jul til deg og!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg