Desember og overflod av julekalendere

Endelig er vi kommet til den ordentlige julemåneden! Dagen i dag har stått i adventskalenderens tegn (og litt i medisterkakenes, mamma har vært her og stekt til jul!). Ungene våknet tidlig og ville åpne kalender. Jeg har laget pakkekalender, men de har også fått Kinder-kalender av Bestefar Rosin, og sjokoladekalender av farmor. Jepp, tre kalendere hver, altså. (Og folk sier unger i dag er bortskjemte? Umulig å kjenne seg igjen i det.) I dag ble det kalendere før frokost, med det resultat at lillesøster ikke orket frokost. Så det har vi lært av til i morgen… Men, vi så på første episode av Stjernestøv mens vi spiste, og det var veldig hyggelig. Gleder meg til å følge den kalenderen. (Og deler av den er spilt inn på Hadeland, woop, woop!!)

Jeg har to og to halve kalendere. Det ser veldig mye ut svart på hvitt, ser jeg. Tradisjonen tro deler jeg en lakriskalender fra Johan Bülow med mannen. Jeg brålagde meg også en skumnissekalender i går kveld, fordi skumnisser er veldig godt, og… skumnisser er veldig godt. Den er bare min!

Julekalender

Vi har også en flax-kalender vi har fått i posten fra svigermor (en veldig hyggelig tradisjon, selv om vi dessverre ikke har vunnet millionen ennå. Kanskje i år?), samt en Pondus-sjokoladekalender hver, som også kom sendt fra Vestlandet. Dagens luke gikk til barna. “Hvis dere er greie og gjør som vi ber dere om nå, så skal dere få mamma og pappas luke i Pondus-kalenderen”. Det funket, så mulig vi har å gjøre med en bestikkelseskalender her.

Som om ikke dette er nok, så har Rampenissen flyttet inn. Lillesøster er litt redd for ham, og veldig spent på hva han kommer til å finne på. Storebror vil nok helst tenke at det er vi som holder på, men helt sikker er han ikke… I dag var døren til Rampenissen på plass, i morgen viser han seg for første gang.

Rampenissen
Rampenissen viser seg for første gang i år.

Jeg ser at det ser voldsomt ut. Det er mange kalendere i huset, blant annet fordi vi er heldige som har snille folk rundt oss som vil glede oss. Men, jeg vil også slå et slag for Plan sin omvendte julekalender. Jeg ble tipset om den av en bekjent som jobber der (dessuten er jeg selvfølgelig Plan-fadder!!), og synes den er veldig fin. Jeg tror absolutt mine barn kunne vært fornøyd med denne, og alle har godt av å lære seg å tenke på andre innimellom. En kalender må ikke koste masse penger. Jeg og mannen laget kompliment-kalender til hverandre et år, hvor vi skrev en hyggelig ting om den andre på en lapp hver dag i desember. Kjempestas! (Det burde vi forresten gjort i år også, seks måneder med felles hjemmekontor er ikke bare-bare..) Og jeg vet at det straks er 2. desember, men det er ikke for sent å lage kalender. 2020 er allerede på halv tolv, start i morgen! Her kan du lese mer om Plan sin omvendte kalender.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg