De 10 beste julefilmene

Julefilmer hører med, både før jul og i romjulen. Her er mine favoritter! 

Love Actually:

Denne må jeg se hver eneste jul. I år og i fjor har jeg sett den på Konserthuset i Oslo som filmkonsert – absolutt å anbefale. Selv om det er et par ting som irriterer meg med denne filmen (som at det nakenparet har to dater på samme kveld, på selveste julaften) så er det julefilmen over dem alle. Masse julestemning, store følelser og juleabsurditeter. Blir ikke jul uten! 

 

Tre nøtter til Askepott:

Dette er også en film jeg må se, men jeg trenger ikke nødvendigvis se hele. Men den må selvfølgelig stå på, på selveste julaften, så jeg kan se litt. Akkurat som jeg har gjort hver eneste julaften, med unntak av den jeg feiret i Australia. I år håper jeg Jonas (6) er stor nok til å ville se den sammen med meg. Hvis ikke, får mann og barn finne på noe annet mens jeg benker meg foran NRK.  

 

The Holiday:

Også denne må jeg se hvert eneste år. Gjerne mens jeg skriver julekort ved siden av. Når du har sett en film så mange ganger, så er det ikke nødvendig å sitte klistret, akkurat. Nydelige Cotswolds, nydelige Jude Law, nydelige Kate Winslet, snø, humor…. Denne er fiiiiin! 

 

The Family Stone: 

Klassisk, amerikansk julefilm med kjente skuespillere som byr på forviklinger, store følelser, humor, snø og eggnog. Julestemning! (Selv om det er umulig å ikke bli irritert på Sarah Jessica Parker sin rollefigur her. Og litt på Diane Keaton sin. Og Rachel McAdams) 

 

Jul i Flåklypa:

Alle vil vel ha snø til jul? Og som journalist setter jeg spesielt pris på all mediekritikken i denne filmen. Koselig og spennende julefilm som er mest for barn, men fin for voksne og. (Er jo ikke alle barnefilmer man kan si det om) 

 

Polarekspressen: 

Denne er fantastisk! Så mye stemning i en tegnefilm! Musikken, det enorme juletreet, magien… Og Tom Hanks i tegnefilmformat er verdt filmen i seg selv. 

 

Tomten er far til alla barnen:

Hovepersonen Sara vil gi barna sine en god gammeldags jul, og inviterer alle sine tidligere ektemenn, med nye koner til julefeiring. Det blir det kaos av! Herlig og absurd svensk komedie. Må ses! 

 

Hjemme alene, 1 og 2:

Disse gir meg skikkelig julestemning. Heldigvis går de alltid på TV i julen, og det er ikke så farlig om jeg ikke får sett fra starten, for handlingen kjenner jeg rimelig godt fra før. Skal prøve sønnen på film nummer en i år, tror han kan le godt av den! 

 

Reisen til Julestjernen:

Og da mener jeg selvfølgelig originalen. Den med Knut Risan som konge, slott modellert på Akershus Slott, og glinsende blå sateng som da jeg var liten måtte være noe av det vakreste jeg fikk se på TV. Sukk. (Den nye filmen er også ganske fin, altså. Den egner seg nok bedre for nye seere)

 

En mammutastisk jul:

Og til slutt, en kort julefilm på ca 25 minutter. Sønnen min var lenge opptatt av Istid-filmene, og det finnes både en juleversjon og en påskeversjon i det universet. En mammutastisk jul er faktisk veldig morsom, den lo jeg godt av de første tre gangene jeg så den. Hm, lenge siden jeg har sett den – den må jeg sette på planen før jul!

 

Det er også julefilmer jeg ikke har sett; Grinchen, Hjelp, det er juleferie, Elf, Miracle on 34th Street… Er det noen av de jeg bør se? Hvilken julefilm er din favoritt? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg