Du vet vel hvilken dag det er i dag?

Det er selvfølgelig 24.oktober! Og det betyr at det bare er to måneder til julaften. Og det igjen betyr at høstens store hobbyprosjekt, julebloggen, vekkes til live igjen. Jeg prøver å ha et slags halvironisk forhold til julebloggen, men klarer ikke la være å synes det er hyggelig at folk spør etter den når vi nærmer oss slutten av oktober. Og jammen er det endel folk som har vært innom her de siste dagene også. Det tolker jeg som at det ikke bare er jeg som har begynt å glede meg til jul… 

Og for deg som ler, og tenker at det enda er veldig lenge igjen – så er det flere ting det kan lønne seg å begynne med allerede nå: 

  • Hobbyprosjekter med ungene. Med en sønn som ikke er veldig glad i å sitte stille, kommer det til å ta ganske lang tid før årets julegaver til besteforeldrene er ferdig produsert. Begynner vi nå, er sjansen litt større for at det kommer til å ligge dorullnisser og andre kunstverk under årets juletrær.
  • Drikke julebrus og smake på julesjokoladen. Tenk så mange kalorier det blir om du skal spise alt over ei lita uke i slutten av desember! Gjør som meg, spre det godt utover. Jeg har allerede drukket julete te, spist klementiner og drukket en julebrus. Lurer på om ikke jeg skal ta den første gløggen snart?
  • Lage lister. Jeg elsker lister. Og hvis jeg begynner på julelistene, så blir det lettere å komme i mål. Og hvis jeg kommer tidlig i mål med det jeg MÅ gjøre til jul, så har jeg mer tid til å kose meg i desember, som er det aller viktigste. Forslag til julelister: Hvem som skal få julegaver, og ideer til gaver. Hvilke kaker som skal bakes i år. Hvem som skal få julekort, og riktig adresse. Hva som må gjøres i huset til jul. Juleprosjekter med kidsa. Julefilmer du vil se, osv.      
  • Begynne å kjøpe julegaver. Du vil takke deg selv (og meg?) senere for at du begynte tidlig. 
  • Bestille billetter dersom det er noen juleshow eller julekonserter du skal på. De ivrigste arrangørene legger ut billetter i mai(!), så det lønner seg å være litt tidlig ute. Ikke en gang jeg kjøper billetter til julekonsert i mai, men nå er det på høy tid.   
  • Lese juleblader og se julefilmer. Helst vil jeg gjøre det i desember, men da er det så mye annet som skjer.  
  • Planlegge julekalender. Ikke vent til de to siste dagene i november, spesielt ikke hvis du skal pakke inn 24 gaver til mann, venninne, en hund, tre barn og en bestemor. 
  • Skal du lage julekort med bilder av deg selv, ungene eller den nye sofaen? Siden det tar så lang tid å skrive kortene, har du alt å vinne på å få bestilt dem så fort som mulig. Begynn med å ta bildet.  

Så bare le, du. Men når du løper stressa rundt i butikkene bittelille julaften, og jeg sitter med beina høyt foran en julefilm mens jeg spiser skumnisser og drikker gløgg, hvem ler da? 

(Edit: I fjor laget jeg marsipan halv to natt til julaften, vi måtte kjøpe ny juletrefot samme dag som vi skulle ha stort juleselskap, det ble ikke noe julekort med bilde på og julegaven til pappa sliter jeg med uansett hvor tidlig jeg begynner.) 

Men nå er vi i gang, folkens! 

 

4 kommentarer
    1. Julegaver til menn altså, kjempevanskelig! Men så gøy at du er i gang med bloggen igjen – stå på, og kos deg 😃

    2. Fantastisk! Jeg er lite innom blogger generelt men denne kikka jeg på i fjor og blir nok fast leser i år også! Elsker jul☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg