20 år tilbake ved hjelp av en julesang

Hver gang jeg hører Glade Jul med Sissel Kyrkjebø, akkurat den versjonen på juleplata som etterhvert er blitt Norges mest solgte cd, hver gang, så kommer minnene fra mine barndoms julaftener.

Verdens lengste formiddag. Mamma med permanent-krøllete hår, jeg og storesøster i hjemmesydde, matchende juleantrekk, pappa med bart (som ser veldig retro ut i hodet mitt nå, men som var helt 1992 i… 1992). Bestemor i matchende skjørt og bluse, med myke kinn og nyrullet hår. Bestefedre i hver sin ende av sofaen. Tantene, den ene som alltid satt på barnebordet og tilsynelatende var like opptatt av pakker som oss, og den andre som alltid klaget over materialismen og for mye gaver, mat og kaker. Såpesett, Barbie-dukker og Date-parfyme. Halvhjertet gang rundt juletreet som var pyntet med kuler i alle farger, norske flagg og englehår som klødde om man fikk det på huden. Kremtopper. Skuffelsen når det var tomt under treet. Lykken over å legge seg med gavene sine sirlig oppstilt ved siden av.

Så mye, av å bare lytte til en sang. Og i går var det seks uker til julaften. Da skal nye minner lages.

Hva husker du best fra julaften da du var barn?  

(En fun-fact om meg som jeg kanskje har delt før – i mange år gledet jeg meg så mye til julaften at jeg fikk feber lille julaften. Helt sant! Jeg var sikkert minst 12 år før jeg var med på å pynte treet, årene før der lå jeg feberhet på sofaen og så på at de andre pyntet. På formiddagen julaften fikk jeg febernedsettende og lov til å åpne en pakke – og feberen forsvant i god tid før gjestene kom. Hvert år – i mange år!) 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg