Amerikanske cookies

Jeg har lagt ut oppskriften på cookies før, men her kommer den igjen. Disse kakene er den store favoritten her i huset, og selv om de sikkert kan spises hele resten av året også, lager jeg dem til jul, og dermed er de blitt en julekake for oss. Jeg bakte i går, og jammen ble det ikke over 100 små kaker. Men de er veldig gode, så de blir nok ikke så gamle. Og noen kan jo gis bort også? 

Du trenger: 

  • 250 g smør
  • 2,5 dl hvitt sukker
  • 2,5 dl brunt sukker
  • 2 egg
  • 2 ts vaniljesukker
  • 7,5 dl mel
  • 1 ts natron
  • 0,5 ts salt
  • 2,5 dl hakkede hasselnøtter/mandler (jeg bruker mest hasselnøtter)
  • ca 200 g lys kokesjokolade (eller annen sjokolade) 

Slik gjør du: 

Rør smør og sukker hvitt. Ha deretter i eggene, så det tørre. Nøtter og sjokolade røres inn til slutt. Det blir en tykk deig, så du må hjelpe til med hendene. Form deigen til pølser, avkjøl i kjøleskap. Jeg pleier å rulle pølsene inn i matpapir. Skjær i skiver, og stek på 180 grader i ca 10-12 minutter. (De skal bli litt brune i kantene). Avkjøles på rist. Denne oppskriften holder til ca 100 stk (jeg lager de ganske små, for de vokser litt i stekeovnen), men du kan jo halvere den om du vil ha færre kaker.  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg