Førjulstur til Gøteborg

Jeg har lenge ønsket å få med meg Gøteborg før jul – og ikke minst julemarkedet på Liseberg. Denne helgen fikk jeg med mannen en snartur – vi var der ca et døgn, men man rekker ganske mye på et døgn når man er i førjulsmodus. Og mannen hadde skjønt at det var en juletur selv om vi bare skriver midten av november. Jammen hadde han ikke pakket både rødrutete skjorte og julesokkene sine i anledning turen. Det er jo nesten så en julefreak kan bli ørlitt rørt av en slik gest.  

Gøteborg er en superkoselig by, med mange bra butikker, snille priser, koselige kafeer og lussekatter hele førjula. I dag ble det lussekatt og varm sjokolade på kafé Kringlan i den koselige bydelen Haga. Et par julegaver fikk vi kjøpt også. 

Og endelig har jeg altså vært på julemarked på Liseberg. En drøm for en julefreak! Det åpnet i går, og jeg fryktet at det skulle være altfor mye folk, men det var ikke noe problem. Det var jo over ti grader, så ikke spesielt vinterkaldt – men når man er på markedet på kvelden, så blir det julestemning likevel. Markedet på Liseberg er stort – det er flere områder med boder som har ulikt tema. Vi var innom middelaldermarkedet, designmarkedet og det ordinære julemarkedet. Flere av de faste butikkene på Liseberg solgte julevarer, jeg var innom to butikker med julepynt. Bodene solgte gaver i ulike former, samt spiselige ting. Flere karuseller var åpne også. Selv om vi hadde spist en veldig god middag bestående av högrev og champagne på Lisebergs Wärdshus var det plass til både pepperkake, gløgg og varm sjokolade etterpå. Den varme sjokoladen er den beste jeg har smakt på lenge, laget med ekte valhronasjokolade , og med en stor klatt krem på toppen. Fantastisk! Hele Liseberg var dessuten lyssatt, og overalt var det ekte juletrær med lys. Det både luktet godt og var utrolig stemningsfullt. Jeg er enig med bloggeren Maries strålande jul, at det beste med julemarked er stemningen og atmosfæren, og ikke nødvendigvis det man får kjøpt. Men når det er sagt kan det hende at det ble med noe småtteri hjem til Norge likevel… Gøteborg, jeg vil tilbake neste førjul! (Og da tror jeg jammen at jeg skal være litt lengre..)    

2 kommentarer
    1. Fint att se att julbloggen blomstrar även i år! Det ser även ut som att du hade det väldigt bra i Göteborg! Måste själv se till att ta mig in till Jul på Liseberg snart. 🙂 Alltid ett bra startskott på julen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg