Jul på Vøienvolden gård

Vi er så heldige å ha en gammel gård i nabolaget. Midt på Sagene ligger Vøienvolden gård, et gårdstun med en rekke bygninger, og et hovedhus som trolig er fra begynnelsen av 1700-tallet. Jeg synes det er så gøy at det ligger en stor, verneverdig gård omtrent rett utenfor døra, og jeg ble så overrasket og glad da jeg oppdaget den første gang for noen år siden.

Hvert år arrangerers gammeldags jul med julemarked på Vøienvolden gård, men det er første år jeg har hatt anledning til å dra. De to siste årene har vi vært i Bergen denne helgen, og før det jobbet jeg selv på Akershus Slott. Men i år fikk jeg med meg både mamma og lille Jonas. Det var MYE folk, men veldig gøy å se likevel. Vi var inne i våningshuset, som var pyntet til jul på gammeldags vis, vi spiste julekaker, kikket på bodene, og, ikke minst, hestene. Sønnen var veldig opptatt av de store hestene, og når han blir litt større blir det hest- og kjerretur på oss, garantert! Markedet bød på boder med ulike håndverksprodukter, noen innedørs og noen utendørs. Bevertning i ulike former, basar, juleverksted for barna og underholdning i form av et kor var noe av det andre de hadde å by på.

Stas for både store og små!    

2 kommentarer
    1. Lina: Ja, det var veldig koselig – og så praktisk med noe som skjer i nabolaget! (Neste jul får vi utforske hva Hadeland har å by på på julefronten. Glassverket er jo superkoselig før jul, for eksempel!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg