Årets julemagasiner

Det er lite som gir meg så mye førjulsstemning som ferske julemagasiner. Tidligere hadde jeg som regel at jeg ikke skulle kjøpe dem før 1.desember, med det resultatet at favoritten et år var utsolgt. Jeg har også opplevd å kjøpe dem så sent at jeg ikke rekker å lese dem før jul, fordi det er så mye annet som skjer de siste ukene. Så nå lever jeg etter andre regler, og kjøper dem så fort de dukker opp i butikkene (en gang i oktober). 

I år har jeg kjøpt Tara Juledrøm, KK Jul og Kamille Juleideer. Boligdrøm Jul og Alt om Julen (Norsk Ukeblad) har jeg fått på jobben.   ‘


Liker med årets Tara Juledrøm: Mye å lese – mange stemningsfulle reportasjer. Nydelig inspirasjon til å lage egne lyslykter. Det har jeg ikke noen tradisjon for, men jeg vil prøve! Fine småstoffsider. Jul i tradisjonell forstand, med julebesøk på store gårder på Hedmark, rødt, gull og maksimalisme. Har også en guide til julemarked i München og Berlin – gjett om det frister!

Liker med Kamille Juleideer: Blondepyntet formkake på småstoffsidene, utradisjonelle julefarger (selv om det sitter langt inne for meg med rosa og turkis jul, så synes jeg likevel det er gøy å lese om det som er annerledes), julehjem fra andre land, tips til nye ting å bruke blonder til, og julepynt på kleshenger. Har ellers mange gjør-det-selv tips for de som holder på med sånt… 

KK Jul: I en periode var KK Jul veldig “alternativt”, hvor jula enten var hvit og minimalistisk, eller rosa og glorete. I år synes jeg det er varmere og mer julete enn på flere år, selv om det også har plass til enkel naturpynt, helhvit juleinnpakning og det utradisjonelle. Jeg liker denne miksen, og ble positivt overrasket. Liker de fine julehjem-reportasjene fra Norge og Sverige og julegavetipsene er presentert på en måte som gir gode julefølelser (selv om jeg egentlig ikke er så glad i julegavetips-sidene i julebladene). Bladet har også den vakreste forsiden, synes jeg. Ja, jeg vet at det ikke er spesielt vanlig å hente juletre i rød gallakjole, men blås i det! 

Liker med Alt om Julen: De fine adventstakene (lys i gamle tekopper og i glassflasker dekorert med rødmønstret tape), småstoffsidene og innpakningstipsene langt bak i bladet. Jeg liker også at bladet er litt folkelig, og at det er god plass til det røde og litt tradisjonelle. Selv om jeg ikke pynter med så mye rødt til jul selv, gir det meg umiddelbart julestemning. Bladet inneholder også mange små og nyttige tips som er perfekt for meg som ikke har tålmodighet (eller evner) til omfattende prosjekter.  

Liker med Boligdrøm Jul: Adventskalenderen på side 21 (24 store, runde bokser stablet oppå hverandre. Jeg finner den i rødt på nett, men den hvite de har bilde av var den fineste), julekort-tipsene var litt annerledes, og utrolig søte. Tipset om marshmallowspopcorn støpt i store pepperkakeformer skal jeg definitivt prøve når Jonas blir litt større. Å bruke fondant som pepperkakepynt er også en idè jeg skal ta med meg videre. Synes ellers bladet var vel tynt, bare 100 sider (og av dem er ganske mye reklame).

Nå er det bare å glede seg til engelske juleblader fra Narvesen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg