Oreokonfekt

I går laget jeg oreokuler, etter en oppskrift jeg fant på Monicas Matverden. Jeg synes det er gøy å prøve meg på nye julekaker og godter, men oppskriftene må være enkle, hvis ikke så gidder jeg ikke. Et annet kriterie er at ingrediensene er noenlunde greie å få tak i, og at det ser/virker å smake godt er selvfølgelig også et must.

Oreokonfekten oppfylte alle disse kriteriene. De er utrolig gode, og har faktisk bare blitt bedre etter en natt i kjøleskapet. Anbefales på det sterkeste! (Har spist fire bare i dag.. håper de rekker helt til jul…)

Oppskrift: (Til ca 35 kuler, avhenger selvfølgelig av hvor store kuler du lager…)

  • 1 pk oreokjeks
  • 200 gram kremost naturell (jeg brukte den som er for baking, lettere å røre ut synes jeg)
  • 100-150 gram mørk kokesjokolade
  • 50 gram hvit kokesjokolade

Slik gjør du:

Knus kjeksen i en blender/foodprocessor til den er pulverisert. (Her slet jeg litt, men endte opp med å bruke en kombinasjon av blender og stavmikser. Ble pulver til slutt!) Rør inn kremosten med tresleiv. Sett i kjøleskapet i 5-10 minutter.

Rull til kuler. Det er mye lettere om du bruker engangshansker til dette, fordi de blir veldig klissete. Legges på brett med matpapir, settes i kjøleskapet til avkjøling minst en time.

Smelt mørk sjokolade over vannbad. Dypp kulene i sjokoladen (jeg brukte pølseklype), sett på brett med papir. La trekket stivne, og pynt deretter med hvit sjokolade. Jeg smeltet den hvite sjokoladen over vannbad, hadde i plastpose og klippet et lite hull i enden før jeg sprøytet på.

Oppbevares kjølig. Nyt!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg