10 ting du kan bruke pepperkakeformene til

Siden jeg har så mange pepperkakeformer, har jeg tenkt på om bruksområdene kan utvides noe. Dette er de ideene jeg har fått foreløpig. Har du andre tips?

1. Bake pepperkaker

Opplagt, men det må med! Jeg koser meg aller mest med pepperkakene før jul. To pepperkaker og en kopp gløgg = førjulskos. Det er selvfølgelig ikke bare pepperkaker som kan stikkes ut til figurer, andre typer småkaker egner seg også.

2. Dekorere julepakker

Pakkene under er fra i fjor, da jeg klippet ut figurer av gammelt innpakningspapir. I år pyntet jeg med pepperkakeformer jeg hadde kjøpt på salg eller hadde dobbelt av. Det har jeg skrevet om i dette innlegget.

3. Lage julekort

Eller andre kort. Har for eksempel laget bursdagskort ved å klippe ut motivet fra pingvinformen min i fargerikt papir og lime på en bakgrunn i knallfarge.  

4. Lage morsomme matpakker

Bloggeren Olgamor lager utrolig kreative matpakker, og bruker ofte pepperkakeformene sine til det. Disse synes jeg for eksempel var veldig morsomme. Formene kan også brukes til å stikke ut annen mat, som hjemmelagede knekkebrød, hamburgere før steking, gelefigurer osv.

5. Som pynt 

Enkel og fin pynt til kjøkkenet: Fine former hengt på en metallring, og pyntet med en stor, rød sløyfe. 

Pynt til vinduene: Pepperkaker med store sløyfer og flott melismønster.

Pynt på veggen: I et blad jeg nylig leste, så jeg seks reinsdyr i pepperkake festet på veggen, pyntet med bånd som seler. Lett å se for seg nissen svinge over hustakene med slik pynt på veggen!   

6. Pynte juletreet

Hvorfor ikke henge de fineste formene på juletreet i år? Jeg har for eksempel en ballerinaform som er vanskelig å bruke til kaker fordi bena blir så tynne. Kanskje kan den få et rødt silkebånd og havne på juletreet istedet? Ellers er jo pepperkaker laget av solid pepperkakedeig fin og nostalgisk juletrepynt.

7. Lage julepynt i keramikk

Årets KK Jul viste noen nydelige figurer laget av pepperkakeformer, fimoleire og blonder. Heng på juletreet, i vinduet eller annet egnet sted. Enkle og vakre! Jeg hadde lyst til å prøve i år, men tiden har ikke strukket til. Kanskje neste år? Synes de ble utrolig søte, iallfall!

8. Som serviettringer

Jeg så det i Kamille Jul, og det er jo genialt! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det selv? Passer perfekt til førjulsselskapet, spør du meg!

9. Til å lage mønstre til potettrykk

Del en potet i to, trykk inn pepperkakeformen og skjær rundt for å få frem mønsteret. Press på et håndkle for å bli kvitt vann, mal på poteten, og trykk på gavepapir, julekort etc. Dette gleder jeg meg til å prøve med junior når han blir litt større.

10. Pynte kaker

Dette tipset fant jeg i et engelsk juleblad jeg kjøpte med meg hjem fra London i fjor. Slik gjør du: Legg pepperkakeformen på kaka, fyll den med sølvkuler eller andre spiselige kuler. Pass på at den fyller alle kantene på formen. Fjern formen, og dytt på plass eventuelle kuler som faller ned på feil sted. Ferdig!

Pepperkakeformer må jo også være ideelle til å pynte marsipankaker med? Ved å farge marsipan, kjevle tynt og deretter trykke ut ønsket form? For eksempel en barnekake med fargerike dyr på?

Eller hva med å tegne rundt en pepperkakeform på et matpapir (eller annet papir), klippe ut, legge papiret på en kake og deretter helle over ønsket pynt? Da vil forhåpentligvis hjertet/elgen/bilen stå igjen på kaken etterpå? Må prøves!

3 kommentarer
    1. Å stikke ut pakkelapper med pepperkakeformer pleier jeg også. Jeg maler mine med vann- eller akrylfarger på hvit bunn og drysser på litt gull- eller sølvglitter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg