Hvor mye koster et juletre?

Det er få julenyheter i avisene foreløpig, men i går kunne Aftenposten Aften fortelle at Oslo kommune vurderer å kutte ut de store juletrærne de gir til Reykjavik, Rotterdam og London hvert år.  

Treet skal, ifølge avisen, symbolisere en nær forbindelse, samtidig som det skal synliggjøre Oslo i utlandet. Tidligere gav Oslo også trær til Antwerpen og Washington D.C, men det ble avviklet av økonomiske årsaker. Og nå tenker kanskje du som jeg, hvor mye kan det egentlig koste å gi bort noen juletrær?

Ganske mye, viser det seg. I 2010 kostet trærne 780 000 kroner. I tillegg bruker bystyrets sekretariat rundt en kvart stilling i året på arbeidet. Dessuten skal Bymiljøetaten kartlegge og planlegge fremtidige trær, noe som koster 300 000 kroner.

Det slutter ikke her. Byrådslederen stiller ved tenningen av treet i London, på Island og i Nederland er det varaordfører og komiteledere som har representert Oslo. En representant fra ordførerens kontor er med på alle tenningene, og politikerne som er med på turene får ha med seg en ledsager.

Hugstseremoniene går over tre ulike dager i november, og sendes fra Norge med skip.

Poenget mitt er (og her kunne jeg skrevet om hvor sykt det er at Oslo kommune bruker så mye penger og ressurser på juletrær til tre byer som sikkert har råd til å kjøpe sine egne trær, men jeg er jo veldig glad i jul og juletrær, så det skal jeg ikke gjøre) at de 500 kronene jeg betaler for mitt eget juletre hvert år – det er egentlig et skikkelig kupp!  Gleder meg til juletrær!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg