Rigmors amerikanske cookies

I bladet KK-julen 2008, har jeg funnet en oppskrift jeg har hatt lyst til å prøve en stund, nemlig “Rigmors amerikanske cookies”. Nå er det jo ikke sånn at noe med navnet “Rigmor” egentlig frister smaksløkene, men siden de så gode ut, og ingrediensene falt i smak hver for seg (hater oppskrifter som ser gode ut, helt til jeg oppdager at de inneholder korinter, kaffe eller annet jeg IKKE vil ha i kakene mine), bestemte jeg meg for å prøve.

Prosjektet er tilsynelatende vellykket, med unntak av at klokka snart nærmer seg ett, jeg skal på jobb i morgen, og jeg har fremdeles flere brett igjen å steke. I oppskriften stod det nemlig at de skulle steke i 8-10 minutter. Da så de ikke ferdige ut i det hele tatt. Etter 20 minutter så de ferdige ut, og smakte kanskje litt brent (men mest godt). Tok ut det neste brettet etter et kvarter, håper det er akkurat passe. Foreløpig ligger de på rista og er myke, men håper at de skal bli kjeksharde når de er avkjølt. Hm, ikke så lett disse husmorgreiene! 

Men, bare så det er sagt, de smakte faktisk veldig godt! Så jeg ser ikke bortfra at dette blir et prosjekt jeg skal prøve senere og. Men ikke midt på natten.

Oppskriften er som følger:

  • 250 gram mykt meierismør
  • 2,5 dl hvitt sukker
  • 2,5 dl brunt sukker
  • 2 egg
  • 2 ts vaniljesukker
  • 7,5 dl mel
  • 1 ts natron
  • 0,5 ts salt
  • 2,5 dl hakkede nøtter/mandler (jeg brukte ca 1/3 mandler, 2/3 hasselnøtter)
  • 2,5 plate sjokolade, hakket. (Oppskriften sa ikke noe om hvor store platene var, jeg hakket opp 200 gram, ser ut som om det var ganske passe)

Slik gjør du:

Pisk smør og sukker. Ha i eggene, deretter det tørre (jeg tok melet først, deretter nøtter/sjokolade, bør hjelpe til litt med hendene) Del opp deigen i mindre deler, lag “pølser” i bakapapir. Legges i kjøleskap en stund for at deigen skal bli lettere å skjære. Skjær pølsene i skiver, legg på stekebrett og stek på 180 grader i 8-10 min (eller til de er ferdige?) NAM!

 

 

  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg