Alternative julegaver

Selv om den materialistiske siden av meg ville blitt skuffa dersom alle julegavene mine var bidrag til veldedige organisasjoner, så hadde det ikke gjort noe dersom et par av gavene under treet var en fiktiv minehund eller et uplantet tre.

– Kirkens Nødhjelp har ulike forslag til gaver, blant annet minefri fotballbane, minehund og fjern en klasebombe. Pengene går til Kirkens Nødhjelps arbeid (og dermed ikke spesifikt til en minehund), men du får et kort som viser hva du har valgt, som du kan gi til mottaker (dersom jeg har forstått det riktig) www.symbolskegaver.no

– Røde Kors har samme opplegg, du kan kjøpe symbolske myggnett eller vaksiner – eller faktiske gaver hvor overskuddet går til organisasjonen. www.gimedhjertet.no  

– Flyktningehjelpen har de morsomme t-skjortene med en geiter. Jeg holdt faktisk på å kjøpe en sånn til bestefar i fjor, men fikk beskjed av mamma at han trengte ny joggebukse. Så da så. www.gavermedmening.no

Eller hva med en julegave til deg selv? Jeg er fadder i Plan for ei jente som heter Bilmary, og betaler 240 kroner måneden for det. Ikke bare støtter jeg et godt formål, men jeg får veldig god samvittighet som jeg blant annet bruker til å avvise alle som forsøker å få meg til å støtte gode formål enten på telefon eller på gata.  Dessuten gir det penger tilbake på skatten. Se www.plan-norge.no. Plan har også julegaver – for eksempel stearinlys til en dyr penge. På den måten får du lys å gi bort (med informasjon om hva pengene brukes til), og Plan får penger til sitt arbeid.  (Og hvis du ikke skjønte det, er det den gode samvittigheten som er selve gaven til deg selv)

Andre muligheter er: Frelsesarmeen, Redd Barna,  Care, Unicef og Regnskogfondet. Se en (ifølge dem selv) fullstendig liste på Grønn Hverdag http://www.gronnhverdag.no/nor/Aktuelt/Symbolske-gaver

Minehundstudent fra Kirkens Nødhjelp

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg